Waar moet ik beginnen?

Het kan lastig zijn om niet te verdwalen in de mogelijkheden van het communicatielandschap, zeker als start-up. Om er voor te zorgen dat je jezelf niet verliest, is het belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken en waar je je voor inzet.

We beginnen dus met het opstellen van een duidelijke visie en missie. Voordat je kunt weten hoe je moet communiceren met je doelgroep, moet je namelijk eerst weten wát je wilt communiceren en op welke manier. Je visie geeft weer hoe jouw bedrijf denkt over bepaalde zaken. Wat is jouw toekomstdroom voor je bedrijf? Welke bijdragen wil je leveren aan de maatschappij? Wat willen we bereiken en wat zijn onze kernwaarden? Voor Gekkenwerk bijvoorbeeld zou ik mijn visie als volgt kunnen omschrijven:

Met Gekkenwerk wil ik start-ups van jong en oud, man en vrouw – en alles hier tussenin – helpen om de communicatie in eigen handen te nemen en hiermee door te groeien met hun bedrijf. Door middel van persoonlijke aandacht en out-of-the-box strategieën wil ik elk van deze start-ups naar een hoger niveau tillen. Onze kernwaarden zijn dus; persoonlijke aandacht, out-of-the-box en toegankelijk.

Wanneer je weet wat je visie is, kun je doelgerichter te werk gaan. Zo verlies je je doelen niet uit het oog. En minstens net zo belangrijk is dat je hiermee de mensen om je heen kunt inspireren om je te volgen op je reis om deze doelen te vervullen. Zo kun je samen overwinningen en successen vieren, wat heel belangrijk is voor de klantenbinding.

Als je het goed hebt gedaan, sluit je visie naadloos aan op je missie. Waar de visie je droom is, is de missie dat wat je met beiden benen op de grond houdt. Het is je identiteit, het zijn je normen en waarden. Wie ben jij als bedrijf? Wat is je motivatie om dit te doen? Je omschrijft je bedrijf aan de hand van je normen en waarden. Dus, wat vind je belangrijk? Wie ben je? Wat maakt jou zo anders dan andere bedrijven in jouw sector? Deze laatste vraag kunnen we ook in communicatietermen omschrijven als ‘Wat is jouw USP?’. Een USP is een Unique Selling Point. Dit is waarom een klant jou kiest en niet de concurrent. Als ik de missie van Gekkenwerk in het kort zou moeten omschrijven dan zou ik dat zo doen:

Voor mij is het belangrijk dat je hard werkt om je dromen en doelen te behalen. Dat betekent dat je je niet tegen laat houden door tegenslagen en dat je buitengewoon ambitieus bent. Wanneer je zo wil zijn, zal je veerkrachtig en creatief moeten zijn en nét iets meer op moet vallen dan de concurrentie. Ik denk dat iedereen het recht heeft op het bereiken van zijn/haar dromen of doelen. Ongeacht ervaring, leeftijd, geslacht, geloof, opvoeding etc. Dit betekent voor Gekkenwerk dat ik er wil zijn voor iedereen die met zijn handen in het haar zit en bereid is om hart te werken en risico’s te nemen. Mijn USP is dan dat ik me in het bijzonder richt op start-ups. Ik wil je leren hoe je je communicatie kunt doen, ik wil niet je communicatie voor je doen.

Je kunt uit mijn missie directe zinnen halen die aansluiten op de kernwaarden uit mijn visie. Zoals de combinatie:

Ik denk dat iedereen het recht heeft op het bereiken van zijn/haar dromen of doelen. Ongeacht ervaring, leeftijd, geslacht, geloof, opvoeding etc.‘ en ‘Toegankelijk’.

Toch is er één groot verschil tussen je visie en je missie. Je visie kan veranderen. Per afdeling, per kwartaal of zelfs per persoon. Zo hoeft je distributeur niet per se toegankelijk te zijn. Zolang je je keuzes maar maakt vanuit je missie, die in principe hetzelfde blijft.

Wanneer je dit weet, ben je klaar voor de volgende stap. Strategieën. Hierover zal ik meer uitleg geven in het volgende bericht.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer,

Op Gekkenwerk!