Waar moet ik beginnen? – Strategie

Zo. Als het goed is – en je mijn vorige blog hebt gelezen – dan heb je nu je missie en je visie helder. Je weet waar je naar toe gaat en waar het vandaan komt. Dan is het tijd om dat doel eens te vertalen naar een stappenplan. Dat is je strategie. Met je strategie kun je je visie waarmaken.

Ik ga je hier geen standaard voorbeeldstrategieën onder je neus leggen. Daar is een hele goede reden voor. Jouw strategie wordt bepaald door jouw eigen bedrijf, dromen en doelen. Die kun je niet in één simpele strategie proberen te proppen. Want laten we eerlijk zijn, als je hier terecht bent gekomen zijn die dromen daar waarschijnlijk veel te groot voor.

Wat ga ik je dan wel vertellen?

Na het lezen van dit bericht weet je wat het model is voor een strategie, die je vervolgens zelf toe kunt passen. Zonder lastige vaktaal, zonder dingen die je maar zou moeten weten. Gewoon stap voor stap. En mocht het nou allemaal niet in dit bericht passen, dan doen we de rest gewoon de volgende keer.

Om je strategie te bepalen, moet je denken vanuit je visie. Herinner je je mijn visie nog?

Met Gekkenwerk wil ik start-ups van jong en oud, man en vrouw – en alles hier tussenin – helpen om de communicatie in eigen handen te nemen en hiermee door te groeien met hun bedrijf. Door middel van persoonlijke aandacht en out-of-the-box strategieën wil ik elk van deze start-ups naar een hoger niveau tillen. Onze kernwaarden zijn dus; persoonlijke aandacht, out-of-the-box en toegankelijk.

Het is dus logisch dat ik aan de hand van deze kernwaarden ga beredeneren wat mijn strategie gaat worden. Deze kernwaarden zijn een intrinsieke motivator. Ik ga kijken vanuit mijzelf. Hier zou een Internal Branding Strategie goed op aansluiten. Bij deze strategie ga je uit van kernwaarden, waarbij je deze gevoelens versterkt bij de mensen die betrokken zijn bij de organisatie. Heel goed, zo’n standaardpakketje, maar dan zie je dus ook direct waar het mis gaat. Als ik nu slechts mijn eigen waarden bekend zou maken bij mijn publiek, dan weet men nog niet wat ik doe.

Voor mij zou het bijvoorbeeld veel beter zijn om te kiezen voor een Word of Mouth Strategie. Of, zonder poespas, mond-tot-mondreclame. Ik bepaal mijn doel en doelgroep, creëer content, benut de specifieke voordelen van verschillende media, stimuleer interactie en meet de resultaten.

Wat ik je wil vertellen is dat het dus niet gaat om het doosje waar je in moet passen. Om je strategie te bepalen hoef je alleen maar na te denken over wat je wil veranderen. Wat houdt je bezig? Waar droom je van? Of, erger nog, wat houdt je ’s nachts wakker? Dat zijn de dingen die je moet weten. Vergeet niet dat jij weet wat het beste is voor jouw eigen droom. Daarna kun je altijd nog elementen uit standaardstrategieën stelen om in je eigen strategie te benutten.

Dus denk nog eens goed na, dan gaan we de volgende keer samen misschien wél kijken naar iets standaards (al betwijfel ik het!). Zoals je hebt gemerkt wordt deze pagina haast te smal om je nog een blueprint te geven, dus die ze je de volgende keer verschijnen.

Blijf avontuurlijk en dan zie ik je volgende keer!

Noa