Waar moet ik beginnen? – Strategie II

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik dan eindelijk weer! Ik heb je de vorige keer beloofd dat ik je als het ware een blueprint zou geven, waarmee je je eigen communicatiestrategie op kunt bouwen. Dat gaan we vandaag dan ook écht doen.

Het vorige bericht was een inleiding, waarin ik je uit heb gelegd wat kernwaarden zijn en hoe je deze ontdekt én wat de nadelen zijn van een prefab communicatiestrategie. In dit bericht stellen we essentiële vragen voor het bepalen van je strategie, zetten we het communicatiekruispunt van Betteke van Ruler in om de basisstrategieën helder te krijgen, gaan we strategieën uitkiezen en combineren en stellen we samen kennis-, houding- en gedragsdoelstellingen op.

Allereerst wat essentiële vragen bij het bepalen van de strategie. Je moet niet alleen het doel van de strategie weten, maar ook je doelgroep, welke boodschap je uit wilt dragen, de middelen die je in gaat zetten en over welke tijdsperiode je de doelen wilt bereiken. Ik ga deze elementen, zoals altijd, voor je toelichten met Gekkenwerk als voorbeeld.

Het doel van mijn huidige strategie is het opbouwen van een stabiel aantal volgers. Dat betekent dat ik niet alleen meer volgers op mijn Instagram wil aantrekken, maar ook stabiele cijfers in de interactie met de inhoud en een minimum van 40% kliks naar de website.

Mijn doelgroep is op het moment iedereen tussen de 18 en de 75 met een ambitieus plan, die zich nog in de start-up fase bevind. Over het uitwerken van je doelgroep en hoe je deze visualiseert lees je volgende week trouwens nog veel meer.

De boodschap die ik uit wil dragen met mijn huidige strategie is dat mijn doelgroep zijn communicatie met mijn hulp in eigen hand kan houden en dat dromen die buiten handbereik lijken te liggen, aan de toppen van zijn vingers liggen.

De middelen die ik hiervoor inzet zijn als volgt. Op Instagram plaats ik nieuws over de blogs en inspirerende citaten uit de blogs, zodat ik meer kliks kan werven voor de website. Daarnaast heb ik een promotie lopen op Instagram die gericht is op mijn doelgroep.

De tijdsplanning die ik hiervoor heb is één week voor de promotie en voor het algehele doel trek ik hier 6 maanden voor uit. Dit omdat ik in deze tijd kan ontdekken wie er ook echt blijven hangen, dan kan ik de eenmalige bezoekers uitsluiten. Bovendien ben ik zelf nog zoekende en groeiende, dus kan ik in deze tijd de doelgroep meenemen in mijn eigen reis. Hiermee bouw ik een band op met de volgers.

Wanneer dit duidelijk is kunnen we kijken naar een aantal basisstrategieën, door middel van het communicatiekruispunt van Betteke van Ruler.

Deze verschillende basisstrategieën kun je gemakkelijk combineren. Zo gebruik ik zelf een combinatie van informeren en dialogiseren. Daarmee bereik ik zowel het doel om mijn volgers op de hoogte te houden van mijn groei, als het doel om een trouwe kring op te bouwen.

Het lastigste deel van het bepalen van je strategie, is het maken van keuzes. Ik, als enorme twijfelaar, ervaar dit dan ook op dagelijkse basis. De stroom aan keuzes lijkt soms eindeloos. De keuze tussen een korte of lange campagne, sociale media of offline media, intern en/of externe communicatie, mond-tot-mondreclame of advertenties, samenwerkingen aangaan of niet, etc. Een communicatieadviseur kan je hierbij helpen. Het staat je dan ook altijd vrij om mij een berichtje te sturen. Samen kun je namelijk altijd meer dan alleen.

Ten slotte formuleer je de doelstellingen voor je strategie. Deze zijn op het gebied van kennis, houding en gedrag. Wat moet de doelgroep weten? Wat moet de doelgroep vinden? Wat moet de doelgroep doen? Deze doelstellingen formuleer je natuurlijk altijd SMART. Dit staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Zo kun je na afloop duidelijk zien of deze strategie zijn doel heeft bereikt. Een voorbeeld van een gedragsdoelstelling is bijvoorbeeld: Binnen 6 maanden voeren minimaal 30 volgers op iedere post een interactie uit.

Volgende week gaan we samen je ideale doelgroep samenstellen. Klaar om geschiedenis te schrijven?

Tot volgende week, op Gekkenwerk!