Waar moet ik beginnen? – Huisstijl II

In de afgelopen weken hebben we het gehad over het theoretische deel van je communicatie. Met het ontwerpen van je huisstijl is het dan eindelijk tijd om deze theorie om te zetten in praktijk. Grafische vormgeving is nooit mijn sterke kant geweest en ik liep hier dan ook enorm op vast. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren een hoop contacten op kunnen bouwen, die ik om een gunst kon vragen. Zo kwam ik terecht bij Kiki van der Horst, die inmiddels ook een goede vriendin is geworden. Samen bereik je meer dan alleen, en dus besloot ik haar om hulp te vragen.

Toen ik Gekkenwerk begon heb ik mezelf de tijd niet gegund om in de wereld van vormgeving te duiken. Zoals je waarschijnlijk gezien hebt, staat er op het moment van schrijven nog een prachtige WordPress-advertentie bovenaan mijn pagina. Ik heb er destijds dan ook voor gekozen om een standaard thema van deze software uit te kiezen, om het mezelf gemakkelijk te maken. Op de kleuren van dit thema heb ik mijn huisstijl gebaseerd. Laat dat nou nét zijn hoe het niet hoort. Naar mate Gekkenwerk meer groei doormaakt, is het tijd om deze huisstijl dus compleet op zijn kop te zetten!

Kiki en ik hebben eerst gesproken over de doelgroep die ik aan wil trekken. Ambitieuze mensen van alle leeftijden, waartegen al minimaal zes keer is gezegd dat het gekkenwerk is waar ze aan beginnen. Zo is Gekkenwerk geboren. Vanuit die gedachte zijn we opnieuw de basiskleuren van Gekkenwerk gaan kiezen, om hier de huisstijl op te bouwen. Kiki gaf terecht de notitie dat mijn huidige huisstijl te vrouwelijk is om elk geslacht aan te kunnen trekken. De roze onderliggende tonen en zwierige lettertypes vielen dus af. Ikzelf wilde er wel iets van vrouwelijke trekken inhouden, omdat ik zelf immers een vrouw ben en het merk uit mij bestaat. Zo zijn we op een tweetal basiskleuren terecht gekomen. Een kleur wit die een gele/beige ondertoon heeft én een kleur wit met een koele blauwe ondertoon. Daarnaast hebben we om de zakelijke kant te benadrukken gekozen voor een koele donkere blauw als hoofdkleur, die ondersteund wordt door een lichtblauw die een enigszins warme ondertoon heeft. Als bemiddelaar tussen de twee hoofdkleuren hebben we gekozen voor een beigekleur grijs.

Toen waren de lettertypes aan de beurt. Voor de standaardtekst in mijn media-uitingen wilde ik graag een schreefloze letter, die tijdloos was en elegant. Hier is het lettertype Antic Didone uitgekomen. Voor de titels wilde ik een letter met schreef die paste bij de hoofdtekst. Hiervoor hebben we de Argent Thin gekozen. Na een lange zoektocht naar het perfecte lettertype voor de subtitels, hebben we besloten om hetzelfde lettertype te gebruiken als voor de titels, maar dan schuingedrukt.

Als laatste was het logo aan de beurt. De joker die ik eerder gebruikte om het gekke van Gekkenwerk aan te geven wilde ik graag vervangen door de theatrale maskers, om het spel tussen organisatie en klant weer te geven. Ik besloot om enkel voor de vrolijke maskers van de komedie te gebruiken omdat dat beter bij het gekke past dan de droevige maskers van de tragedie, die we hier sowieso graag buiten de deur houden. Ten slotte wilde ik graag dat het logo ook eventueel makkelijk te drukken was, waardoor we uiteindelijk hebben gekozen voor een ronde tekst om de maskers heen.

Het eindresultaat?

Het enige wat me nu nog rest is het perfectioneren van het functioneren van mijn site zodat deze toegankelijker wordt. Zullen we deze transformatie samen doormaken?

Tot volgende week, op Gekkenwerk!