Waar moet ik beginnen? – Doelgroep

We hebben inmiddels je visie, missie en je strategie helder. Is het dan eindelijk tijd om te beginnen?! Nee. Anti-climax, ik weet het. In het vorige bericht over strategie heb ik je verteld dat je je doelgroep helder moet hebben. Je weet immers niet hoe je moet schrijven/over moet komen als je niet weet voor wie je schrijft. Daarom gaan we vandaag je doelgroep opstellen.

Dit doen we in drie verschillende etappes. We kijken naar je huidige doelgroep, als je die hebt, je gewenste doelgroep en gaan die gewenste doelgroep visualiseren. Mocht je nog niet begonnen zijn, en dus nog geen huidige doelgroep hebben, dan kun je deze eerste alinea overslaan.

Je huidige doelgroep. Breng in kaart wat voor mensen je volgen, wie er bestellingen plaatsen en wie en interacties uitvoeren op je berichten. Op sociale media kun je hiervan vaak een grafiek bekijken. De huidige doelgroep van Gekkenwerk bestaat voor 37% uit mannen en voor 63% uit vrouwen. Deze personen bevinden zich in de leeftijdscategorieën: 18-24 en 25-34 jaar. Na het punt van 34 jaar neemt de grafiek exponentieel af. Uit websitebezoeken blijkt dat de bezoekers voornamelijk uit Nederland komen. De 2e positie wordt ingenomen door Duitsland. Op een gedeelde 3e plaats staan de Verenigde Staten en Frankrijk. De meeste bezoekers komen op Gekkenwerk terecht via een zoekmachine, en anders via Instagram. Vanwege een te laag bezoekersaantal op Instagram, is er niets te zeggen over gemeenschappelijke delers van de volgers van Gekkenwerk.

Je gewenste doelgroep. Hier gaan we iets meer fantaseren. Wie zou je graag willen aantrekken. Let er wel op dat dit in lijn moet zijn met je visie, missie en strategie. In het geval van Gekkenwerk, wil ik iedereen van dienst kunnen zijn vanaf 18 jaar, zolang ze maar ambitie hebben. Ik wil mensen aantrekken met gigantische dromen, waartegen (vaker dan ze lief is) wordt gezegd dat hun dromen gekkenwerk zijn. Ta-da! Hier ben ik dan, Gekkenwerk. Om deze mensen te bereiken, zul je moeten weten hoe zij denken, hoe ze spreken, wat ze doen en waar ze zich over het algemeen bevinden.

Doe-opdracht! Ga op zoek naar je doelgroep in het wild. Ga de deur uit en kijk waar de mensen die jij als onderdeel van jouw gewenste doelgroep ziet, zich bevinden. Zie je iemand lopen waarvan je denkt dat diegene perfect in jouw straatje past? Ga dan eens op onderzoek uit, ga het gesprek aan! Zie je een plek die precies aansluit op jouw business? Ga eens naar binnen en kijk wat voor mensen je ziet.

Nu we je doelgroep in kaart hebben gebracht gaan we één voorbeeld van zo’n persoon uitwerken, of visualiseren. Hiervoor schrijven we van één persoon uit wat zijn/haar naam is, hoe oud diegene is, wat voor hobby’s diegene heeft, waar ze vaak heen gaan, wie ze om zich heen hebben, wat ze dragen, wat ze lezen, wat ze kijken, etc. Gebruik je fantasie! Het kan op veel verschillende manieren; maak een mindmap, een collage of een moodboard. Wie zegt dat alles strak en saai moet zijn?

Nu je dit helder hebt, weet je beter wie je aanspreekt en misschien zelfs wel hoe zij spreken. Of waar je ze aan moet spreken. Op mijn eigen Instagram-pagina zal ik mijn collage plaatsen, als voorbeeld.

Volgende week staat er iets groots op de planning. We gaan het hebben over huisstijl, samen met een grafisch ontwerper. Ben je er klaar voor?

Tot volgende week, op Gekkenwerk.